YouTube-filmen som når fram

Vi avslutar årets stora återbäringskampanj för Länsförsäkringar Jönköping med en rapport från mediebyrån, Context media. Fredrik Sundberg som är mediestrateg kommer med oväntade nyheter, speciellt kring YouTube-filmen.

”En fantastisk siffra här är när 22 procent av tittarna sett färdigt filmen utan att klicka bort den. Det är också rätt svårt att nå just denna målgrupp. Er film har fått hela 40 procent fullföljda visningar. Jag tror faktiskt aldrig jag har sett något liknande resultat någonsin.”

Vi tackar Abdi och de övriga nio kundrepresentanterna som ställt upp i kortfilmer på sociala medier, bioreklam, annonser och på utomhustavlor. Vi tackar också filmfotografen Calle på Noor media för ett gott samarbete. Och förstås uppdragsgivarna – Niclas, Mikael och Ida – på Länsförsäkringar Jönköping för en, som alltid, stimulerande process. Hela 75 ansökningar från länets föreningar har inkommit till kampanjsajten Långaloppet.se gällande projekt som kan skapa ökad trygghet i länet. Blir svårt (läs omöjligt!) att toppa detta resultat.

Examendags på Hyper Island

Efter ett års veckopendlande till Stockholm tar Lotta sin examen från utbildningen Interactive Art Director (numera omdöpt till Design Lead). Klassens 60 studenter har drillats av branschspecialister i fyra olika moduler – branding, UX, tech och business med målsättningen att ingå i, eller leda, effektiva team för de kreativa näringarna (dvs design- och reklambyråer, startups, spel- och musikindustrin mm). I utbildningen ingår därför även gruppdynamik, konflikthantering, workshop-ledarskap, olika affärsmetodiker och en grym metod för att lösa olika problemformuleringar i grupper med olika typer av kompetens. Under året har det varit tre intensiva crossprograms med skolans övriga utbildningar för uppdragsgivarna Läkare utan gränser, Electrolux och House of Wella.

Upplevelsebaserat lärande är en av anledningarna till varför den kreativa affärsskolan Hyper Island samlar yrkesverksamma art directors, produktutvecklare, webbdesigners m.fl. från jordens alla hörn. I Lottas sista business-modul heter uppdragsgivarna Axel Johnson-koncernen, Statistiska centralbyrån och ICA Gruppen. Teamet består här av kreatörer från Danmark, Sydkorea, USA, Spanien, Sverige, Brasilien, Italien, Indien och Finland.

Pilotage – smärtfri fastighetsutveckling

Vi är lite malliga över våra nya kompisar Pilotage. Inte nog med de växer fort och är landets ledande konsulter inom utveckling av kommersiella fastigheter som Mall of Scandinavia, Mölndal Galleria och Emporia i Malmö. Nu har de dessutom fått priset “Årets Konsult” av NCSC (Nordic Council of Shopping Centers Sverige). Grattis, säger vi!

Efter filmproduktion och en annons i Fastighetsvärlden tar vi nu gemensamt tag i den fortsatta utvecklingen av varumärket Pilotage.

Idéfabriken Shepherd

Under 2016 fyller vi 10 år. Galet hur fort det gick. Vi firar med en egen kortfattad idébok ”Målstyrd kreativitet”. Den handlar om varumärken, positionering, fördelen med koncept – det vill säga vår kommunikativa verktygslåda. Och ett gäng exempel på hur vi hjälpt våra uppdragsgivare att lyckas med sin marknadskommunikation förstås. Kontakta oss om du vill ha ett helt eget exemplar.

Högtflygande planer med Brunkeberg Systems

Brunkeberg Systems hoppas kunna revolutionera byggandet av skyskrapor världen över. Istället för att använda höga tornkranar kommer glaspanelerna på plats via skenor på skyskrapornas utsidor – på en bråkdel av tiden. Skenorna sitter kvar hela byggnadens livslängd och möjliggör bland annat automatisk fönstertvätt,  smidig exponering av reklambudskap och mycket annat.

Våren var minst sagt hektiskt och innefattade arrangerade av världspremiären, pressmeddelanden, uppdaterad grafiska profil och filmproduktion. Hösten fortsätter i samma höga fart. Hittills har vi producerat en företagsbroschyr och fler saker väntar. Som alltid är det fantastiskt att få vara med när ett företag tar avstamp och skjuter fart.

Uppåt för Göta kanal

Den strategiska marknadsplanen som vi i höstas snickrade ihop tillsammans med marknadsavdelningen, börjar nu bära frukt. Försäljningen av kanalpass skjuter i höjden – 27% uppåt hittills i år. Inför säsongen har vi hjälpt till med annonser, nyhetsbrev, pressmeddelanden, banners och texter till nya hemsidan som lanseras kring midsommar. Se själv på www.gotakanal.se.

Champagne på kontoret

Visst trodde vi att vår nätkampanj för att rekrytera yngre nämndemän skulle funka bra. Men att den skulle krossa så totalt kunde vi ju knappt föreställa oss. Glädjen är stor – både för egen del – men framförallt för vår uppdragsgivare Domstolsverkets räkning.

Enligt Andreas Kloss, som är webbexpert på dn.se, är vår kampanj den bästa de någonsin genomfört mobilt och på webb sett till klickfrekvens (CTR). Normalt skall man vara nöjd om man får en klickfrekvens över 0,2 %, berättar Andreas. Men denna kampanj når för vissa banners upp till 0,8 %, vilket är helt unikt.

Uppenbarligen har kombinationen av vårt budskap ”Byt jobb 15 dagar om året” och vårt medieval blivit en fullträff.

Webbannonseringen är en del av det regeringsuppdrag Domstolsverket fått för att föryngra nämndemannakåren. Vi har hjälpt till med kampanjupplägg, film, nationell annonsering i print och i digitala medier mm. Ett komplext uppdrag med bearbetning av både valberedningar i de politiska partierna, politiker och presumtiva nämndemän där angreppsätten skiljer sig åt helt och hållet.

Starstruck i Berlin!

Ett av livets stora ögonblick. Här står jag på TYPO Berlin – Europas största kreativa designkonferens – och pratar med David Carson. På 90-talet legendarisk AD på tidningen Ray Gun, skapare av grunge-eran och har dessutom skrivit världens mest sålda bok i grafisk design. Vi formgivare får nog räkna honom som en av modern tids mest betydelsefulla kreatörer och hans föredrag var såklart huvudnumret på konferensen. Att jag råkade få en längre pratstund med honom innan tio groupies anföll var totalt osannolikt. Jag sänder en tacksam tanke till tiden som utbytesstudent vilket gjorde att jag bara fick ett halvt hjärnsläpp.

Länsförsäkringar Jönköping dominerar

Det är svårt att missa vilket försäkringsbolag som just nu fyller 175 år. På stortavlor, bussar och annonser över hela länet ses kampanjen där vi skapat jubileumssymbol och står för formgivningen. Att bolaget är kundägt och överskottet kommer i retur till ägarna är ju helt enkelt väldigt sympatisk. Vi gratulerar jubilaren och tackar för ännu ett trevligt uppdrag.

Varumärket Askersund under ombyggnad

Askersund, den mysiga pärlan vid Vätterns norra ände, vill utveckla sitt varumärke. Nu påbörjar vi arbetet att tillsammans med kommunen utveckla en varumärkesplattform, ett kreativt koncept och en ny grafisk identitet som skall kommunicera Askersund till nya och befintliga invånare, företag och besökare.

Page 1 of 2 1 2